EU-consument wil zelf bepalen wat bedrijven doen met persoonlijke data

De meeste Europese consumenten willen graag gebruikmaken van de mogelijkheden die de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR) biedt om persoonlijke data die bedrijven hebben opgeslagen te kunnen inzien, begrenzen of verwijderen. Dit blijkt uit onderzoek van softwareleverancier Pegasystems Inc.

Volgens het onderzoek zal 82 procent van de Europese consumenten zich beroepen op het nieuw verworven recht om informatie die bedrijven over hen hebben verzameld te kunnen inzien, begrenzen en verwijderen. Vooruitlopend op deze belangrijke EU-wetgeving die in mei 2018 van kracht wordt, moeten bedrijven zich op dit soort verzoeken voorbereiden om geen miljoenen aan boetes te riskeren.

De GDPR (Europese General Data Protection Regulation) geeft Europese consumenten de ultieme macht over alle data die bedrijven over hen opslaan en verwerken; van naam, adres en telefoonnummer tot aankoopgeschiedenis, internetactiviteit en realtime locatie. De meeste ondernemingen kunnen echter niet adequaat traceren waar en hoe ze deze informatie in hun bedrijfssilo┬┤s hebben opgeslagen. Internationale bedrijven worstelen nu met de herinrichting van hun IT-infrastructuur om voorbereid te zijn op het massale aantal GDPR-aanvragen. Gartner voorspelt zelfs dat meer dan de helft van alle bedrijven die met GDPR te maken krijgt, niet volledig compliant zullen zijn.

Pega ondervroeg meer dan 7.000 consumenten in zeven EU-landen om bedrijven een indicatie te geven hoe vaak hun klanten gebruik zullen maken van hun nieuwverworven recht vanaf mei aanstaande. Volgens het onderzoek wil 90 procent directe controle over de manier waarop bedrijven hun data gebruiken, terwijl 89 procent de gegevens die bedrijven van hen opslaan wil inzien. Slechts 21 procent daarentegen weet wat GDPR is of wat ze ermee kunnen. Dit impliceert dat grootschalige acties van de consument pas zullen plaatsvinden op het moment dat de bewustwording over deze rechten het grote publiek bereikt.

De top drie van nieuwe GDPR-verworvenheden in de ogen van de consument:
-De mogelijkheid om te worden geïnformeerd over welke persoonlijke gegevens een bedrijf beschikt (door 47 procent gekozen als het meest belangrijk).
– De mogelijkheid om te eisen dat bedrijven persoonlijke data verwijderen (22 procent).
– Inzicht in de momenten waarop persoonlijke gegevens worden gebruikt in geautomatiseerde beslissingen (9 procent).

Bron: www.financieel-management.nl
Datum: 4 januari 2018